Robert Salmon
1775-1844
American painter of English origin. Having trained and painted in England and Scotland, he moved to Boston in 1828, painting in a 'little hut' near the wharves of South Boston. Reportedly an eccentric, he became a successful painter of marine views, adopting a range of different scales, including small wooden panels, larger canvases and theatre backdrops. Moonlight Coastal Scene (1836; St Louis, MO, A. Mus.) is typical of his works on panel, and it demonstrates his use of light to silhouette form. There are no extant examples of the panoramic views done as backdrops; his canvases such as Wharves of Boston (1829; Boston, MA, Old State House) and View of Charlestown (1833; Annapolis, MD, US Naval Acad. Mus.) are full of carefully delineated figures, minute and accurate details of the ships and their rigging, and, most importantly, large expanses of sky dominated by strong light. Salmon's portrayal of light-filled water and sky, increasingly luminous in the late 1830s and early 1840s, has caused him to be considered by some as the father of LUMINISM (i). He used a low viewpoint and contrasted a distant shoreline and small-scale figures in the foreground in a manner that prefigured the work of Fitz Hugh Lane and Martin Johnson Heade, both of whom were influenced by Salmon's manipulation of scale, light and subject-matter. It appears that he returned to England before his death. Related Paintings of Robert Salmon :. | Boston Harbor as seen from Constitution Wharf | Bild der Vergnugungsyacht Traum | The Boston Harbor from Constitution Wharf | Curious Rocks, Coast of Scotland | The First Mail Packet from Liverpool to Glasgow | Related Artists: ulrika eleonoraUlrika Eleonora d.y., född 23 januari 1688, död 24 november 1741, var regerande drottning av Sverige 1719-1720, dotter till Karl XI och Ulrika Eleonora av Danmark, syster till Karl XII samt kusin till August den starke, Fredrik IV av Danmark och Fredrik IV av Holstein-Gottorp.
Hon gifte sig 24 mars 1715 med Fredrik av Hessen, den blivande Fredrik I, men förblev barnlös.
Ulrika Eleonora föddes den 23 januari 1688 på Stockholms slott som dotter till kung Karl XI och Ulrika Eleonora d.ä. Under barndomen förbisågs hon av alla för sin äldre, livligare och mera begåvade syster Hedvig Sofia.
Så snart hon blivit giftasvuxen fick hon många friare, bland andra blivande Georg II av Storbritannien och arvprins Fredrik av Hessen-Kassel. Redan 1710 begärde denne hennes hand, men deras trolovning tillkännagavs inte förrän den 23 januari 1714. Bilägret firades den 24 mars 1715.
Under Karl XII:s vistelse utomlands var hon, efter Hedvig Sofias död (1708), den enda myndiga medlemmen av kungahuset inom riket om man borträknar hennes åldriga farmor (Hedvig Eleonora).
I slutet av 1712 eller början av 1713 hade Karl XII tankar om att göra sin syster Ulrika Eleonora till regent, men fullföljde inte denna plan. Det kungliga rådet däremot övertalade henne att bevista dess sammanträden för att i henne erhålla ett stöd. Första gången hon infann sig i rådet, 2 november 1713, beslöts också om sammankallande av en riksdag. Det s.k. rörelsepartiet vid denna riksdag ville att prinsessan i kungens frånvaro skulle göras till riksföreståndarinna "såsom närmaste arvinge till kronan och regementet". Detta förslag motarbetades av Arvid Horn och rådet, som fruktade att svårigheterna för en ändring av regeringssättet därigenom skulle ökas. Prinsessan visade emellertid ständerna stort intresse för landets angelägenheter. I sina brev till kungen uppmanade hon honom att återvända hem och varnade honom för möjliga följder av hans frånvaro. Med hans samtycke undertecknade hon under den följande tiden alla rådets skrivelser, utom dem som var ställda till honom, för i sin egenskap av vice regent var hon ett med kungen enligt dennes uppfattning. Mera sällan deltog hon i rådets förhandlingar. Wilhelm von SchadowGerman Romantic Painter, 1788-1862,Painter, teacher and writer, son of Johann Gottfried Schadow. He studied at the Berlin Akademie from 1805 and in 1806 showed paintings at the annual Akademie exhibition. Under his teacher, Friedrich Georg Weitsch, he quickly became a skilled portrait painter, and by 1810 he was commissioned to paint portraits of members of the Prussian royal family and of the Empress of Austria. Influenced by the English artist John Flaxman, Schadow developed an emphasis on outline. In 1810 Schadow went with his brother Ridolfo Schadow to Rome, where in 1813 he became a member of the Lukasbreder and, in 1814, a Catholic. In 1815-17 he took part, with Peter von Cornelius, Friedrich Overbeck and Philipp Veit, in the commission for frescoes of the Story of Joseph for a room in the Casa Bartholdy (now Berlin, Alte N.G.). In his continuing interest in portraits, Schadow differed from his colleagues. Following the example of Gottlieb Schick and similarly inspired by Raphael, Schadow developed a poetic style of portraiture. In 1819 he returned to Berlin in order to help Karl Friedrich Schinkel with the decoration of the Schauspielhaus. He took over the running of a studio and won a high degree of respect as a painter and teacher. Joan de JoanesSpanish Painter
1507-1579
|
|
|